artikel

Snart e det helg o vi e lediga -båda två!! Fatta!  Känns nästan overkligt. Men en av oss ska jaga o sen ha spelning på lördagskvällen, vem får ni själva gissa. De tog lång tid innan det sög i musiktarmen..typ en vecka :)



Såhär stod det i BLT idag...

Byter trummor mot motorcyklar

Nöje i går 21:31 | Uppdaterad i går 21:33

En Blekinge-profil lämnar dansbandslivet.
-Jag har blivit erbjuden ett vanligt jobb. Det känns intressant efter drygt 12 års turnerande, säger John Plahn.
Asarumsfödde John gjorde för en dryg vecka sedan sin sista spelning med bandet Date.
I fortsättningen ska han sälja motorcyklar i Lidköping.

John Plahn slutar som turnerande musiker och börjar sälja motorcyklar i stället.

-Det känns trist att lämna Date och musiklivet. Det är där jag har mina kompisar. Samtidigt känns det intressant att börja något nytt. Jag har aldrig haft ett vanligt jobb tidigare. Jag får ju ett mera normalt socialt liv också.
John tog mc-körkort för fyra år sedan. När mc-affären i Lidköping behövde extrapersonal hoppade John in. Nyligen blev det en tjänst ledig.
Erbjudandet gick till John Plahn.
1994 fick han göra sin värnplikt som pukslagare i den ridande militärmusikkåren på K 1 i Stockholm. Därmed blev han den förste värnpliktige i den rollen, som tidigare bara anförtrotts yrkesmilitärer.
Bakom sig hade John då en karriär i diverse band hemma i Blekinge.
Efter värnplikten ville John satsa helt på musiken. Efter en tid dök första chansen upp.
Det blev Norrlands-bandet Intact. John flyttade till Sundsvall och senare till Härnösand.
Intact spelade bara i Norrland. John längtade söderut.
Då dök en ny chans upp. Det behövdes en trummis i Frida & Dansbandet. Sommaren 1998 debuterade John Plahn där.
Efter Frida & Dansbandet (som inte finns längre) blev det Mickys och sedan Cheerie.
För tre och ett halvt år sedan var det så dags för Date.
Där har John profilerat sig starkt.
Medlemmar har bytts ett antal gånger, men Date har behållit sin publik och hållit fast vid sin lite poppiga dansbandsstil. Tre gånger har Date deltagit i Melodifestivalen, senast med låten Hörde änglarna viska ditt namn. I det innersta rummet är ett annat Date-bidrag i festivalen som fortfarande spelas ofta i olika sammanhang.
John, 33 år gammal i dag, lämnar alltså turnélivet men kommer knappast att lämna musiken.
-Vad det blir vet jag inte riktigt. Troligt är att jag kommer att hoppa in som vikarie på bas lite grann i Scotts. Deras basist pluggar i Växjö och har problem att komma loss ibland. Jag har också fått erbjudande om att spela i ett kompband vid allsångskvällar på Ingvar OIdsbergs herrgård utanför Stenungsund.
Det handlar om 21 onsdagar från mitten av april till juni och sedan augusti till oktober. Oldsberg och "Loket" Ohlsson ska växla som programledare. En lång rad folkkära artister är inbokade - Lill-Babs, Kikki Danielsson, Nanne Grönwall, Lasse Berghagen, Cajsa-Stina Åkerström m f l är klara.
-Jag kommer då att kompa på gitarr, säger John Plahn.
Ännu mera finns i hans planer.
-Kanske blir det lite rock´n roll med Henrik Göransson. Dessutom någon spelning ihop med pappa.
Pappa är Kenny Persson, tidigare musikprofil i Karlshamn. Numera bor Johns föräldrar i Kalmar, där Kenny spelar en del.
Kenny Persson spelade tidigare ihop med bl a Håkan Windahl.
-I juni ska Håkan, pappa och jag spela ihop på min systers bröllop, berättar John Plahn.


Roland Andersson
[email protected]



Själv ska jag bara lata mig  i helgen o ev åka med till Karlsborg men det e aldrig lika roligt när mamma e borta, den fuskisen ligger på plajan o gottar sig. De har det iaf toppen det va skönt att höra!


Kommentarer
Postat av: Dette

Ibland e det bra att vara en fena på lite olika instrument ser jag! ;) Scotts... *s* Det var som faan *intressant* Så Robbelibobban försöker "bli nåt" *asg* Kram

2008-03-06 @ 19:24:04
URL: http://dette.bloggspace.se
Postat av: tilda

ska du komma hit i helgen?
bra isåfall för pappa är så tråkig!

2008-03-06 @ 20:24:04
URL: http://Ttildus.blogg.se
Postat av: josse

har du hört nåt från mamma? har messat henne, men får ingen rapport... kommer ni ihelgen? mina naglar sitter fortfarande.. bra

2008-03-07 @ 00:06:10
Postat av: tilda

mamma har ringt mig två ggr.
hon hade fint väder och ungefär 29-30 grader men lite kallare på kvällarna, och lyxigt hotell
och idag skulle dom åka till nåt köpcenter!

2008-03-07 @ 06:44:37
URL: http://Ttildus.blogg.se
Postat av: Annika

hej vad roligt att läsa om John vad duktig han är.du kan komma o hälsa på oss om du vill,Linn vill gärna ha ett besök..må så gott..kram

2008-03-07 @ 11:38:41
Postat av: tilda

pappa och jag undrar om du kommer imorgon
svara i min blogg sen när du läst detta.

2008-03-07 @ 18:13:14
URL: http://Ttildus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0